Tuesday 7 November 2017

Hvordan Å Vedlikeholde Gående Gjennomsnittlig Pris In Sap


Hvordan SAP beregner flytende gjennomsnittspris (MAP) for materialmester Hvis et materiale er gjenstand for flytende gjennomsnittspriskontroll, beregner SAP-systemet verdier for varebevegelser på følgende måte. Ny Mengde Gammel Mengde Kvittering Mengde Ny Verdi Gammel Verdi (Kvittering Kvantitet (Kvittering Pris Kvitterings Pris Enhet)) Ny MAP Pris (Ny Verdi Ny Mengde) Prisenhet i Material Master Se følgende eksempler for bedre forståelse. Start med et materiale med MAP på 10,00, PO 100 stk. Ved 10pc. 1. Første varekvittering Lagerkontoen vil bli lagt opp med kvitteringsverdien basert på innkjøpsprisen. Leveres mengde PO pris 10 stk. 10pc. 100 Avregningsoppføringen blir lagt ut på GRIR clearingkontoen. Dr. Stock Konto 100 Cr. GRIR Clearing Account 100 Totalt antall aksjer 10, Total verdi 100, MAP 10.00 2. Andre varekvittering Prisen i kjøpsordre er endret til 12.00pc. i stedet for 10.00pc. Lagerkontoen vil bli lagt opp med kvitteringsverdien basert på den endrede kjøpsordreprisen. Leveres mengde PO pris 10 stk 12pc. 120 Dr. Stock Account 120 Cr. GRIR Clearing Account 120 Siden pris i innkjøpsordre er forskjellig fra nåværende flytende gjennomsnittspris i materialmester, blir derfor den bevegelige gjennomsnittsprisen endret til 11,00 Totalt antall aksjer 20, Sum verdi 220, MAP 11,00 3. Godkjenning av varemottakelse Lagerregnskapet krediteres med gjennomsnittlig kvitteringsverdi. Antall (Varemottak verdi Varemerkekvantitet) 10 stk (220 20 stk) 110 Dr. GRIR Clearing Account 110 Cr. Lagerkonto 110 Totalt antall stk 10, Total verdi 110, MAP 11.00 10 stykker ved 12.00pc. 120.00 Dr. Stockkonto 10 Dr. GRIR Clearing Account 110 kr. Leverandørkonto 120 Totalt antall aksjer 10, Total verdi 120, MAP 12.00 Flytende gjennomsnittspris: Verdiberegning Når et materiale er gjenstand for flytende gjennomsnittspriskontroll, beregner systemet verdier for varebevegelser på følgende måte: Flytende gjennomsnittspris: Verdiberegning For Mer informasjon og eksempler på innlegg og verdiberegninger for materialer som er gjenstand for bevegelige gjennomsnittspriskontroll, se: Generelt er alle råvarer (ROH), reservedeler (ERSA), handelsvarer (HAWA) etc. tilordnet som gjennomsnittlig gjennomsnittspris (MAP) på grunn av regnskapsmessig praksis for nøyaktig vurdering av beholdningen av slike materialer. Disse materialene er underlagt kjøpesummen fluktuasjoner med jevne mellomrom. Selskapet bruker generelt flytende gjennomsnitt på kjøpte materialer med lave kostnadsfluktuasjoner. Det er mest hensiktsmessig når varen er lett tilgjengelig. Effekten på marginer minimeres, noe som reduserer behovet for variansanalyse. Videre er den administrative innsatsen lav, da det ikke er kostnadsberegninger å opprettholde. Kostnaden reflekterer avvik, som er nærmere de faktiske kostnadene. Halvfabrikata (HALB) og ferdige produkter (FERT) er verdsatt med standardpris på grunn av produktkostningsvinkelen. Hvis disse skulle være MAP-kontrollerte, ville ferdigvarende produktverdier svinge på grunn av datainngangsfeil under tilbakespyling av materiale og arbeidskraft, produksjons ineffektivitet (høyere kostnad) eller effektivitet (lavere kostnad). Dette er ikke en standard regnskaps - og kostnadsøvelse. Se OSS note 81682 - Pr. Contr. V for halvfabrikata og ferdige produkter. SAP anbefaler at standardprisen brukes til FERT og HALB. Hvis faktisk pris er nødvendig for verdsettelse, benyt bruk av materiellets hovedbok der en periodisk faktisk pris opprettes som er mer realistisk. f. eks hvordan SAP kalkulerer den bevegelige gjennomsnittsprisen Varemottak for innkjøpsordre Balanse på håndmengde Varemottak kvantitet Balanse på håndverdi Varemottak verdi Ny Flytende Gjennomsnittlig pris Sum Verdi Sum Kvantum Faktura Kvittering for innkjøpsordre Faktura pris mer enn Innkjøpsordre tilleggsverdi legg til Balanse på håndverdi da dividert med Balanse på håndmengde Fakturapris mindre enn Kjøpsordreforskjell blir trukket fra balansen på håndverdi (opptil 0). Resten av beløpet vil bli prisvariasjon. Dette vil resultere i Balanse på håndverdi er null mens det er Balanse på håndmengde. Hvis balansen på håndverdi er nok til å trekke fra, vil den gjenværende verdien bli delt med balanse på håndmengde. Når vareprisen din er stadig større enn varekvitteringsprisen din. det vil resultere i nullverdier som flytter gjennomsnittlig pris. NO Note 185961 - Flytende gjennomsnittsprisberegning. 88320 - Sterke avvik når du lager flytende gjennomsnittspris. Ikke tillat negative lagre for materialer som bæres på glidende gjennomsnitt. (c) gotothings Alt materiale på dette nettstedet er opphavsrett. Alt arbeid er gjort for å sikre innholdsintegritet. Informasjon som brukes på dette nettstedet er på egen risiko. Alle produktnavn er varemerker for sine respektive selskaper. Site-gotothingene er på ingen måte tilknyttet SAP AG. Uautorisert kopiering eller speiling er forbudt. SAP Material Management Ofte stilte spørsmål Q: Hvordan kan jeg utvide alt materiale til en ny plante. A: SAP-programmet - RMDATIND brukes til å opprette oppdateringsmaterialets hovedoppgave. Spørsmål: Hvordan kan vi slette materialer permanent fra Materiale mester A: Bruk transaksjon MM70 - Materiale Master-Andre-Reorganisering-Material-Velg. Bygg variant med utvalgs utvalg av materialmastereposter som skal velges for sletting og vedlikehold av kjøreparametere. Henrette. Bruk transaksjon MM71 - Material Master - Other - Reorganization-Material-Reorganization Bygg en andre variant Oppretthold kjør parametere og utfør. Det er også viktig å fjerne poster manuelt fra info post, PO, PR, reservasjon etc for vellykket sletting av materialet. Spørsmål: SAP gir bare flytende gjennomsnittsverdi for nåværende, forrige periode og forrige år. SAP oppgir ikke transaksjonsrapporter som gir flytende gjennomsnittsverdi for en gitt dato. Hvordan kan jeg rapportere glidende gjennomsnittspris for materialnummer 10000000 på fabrikk 0001 4. juli 1998. A: Prøv noen av disse løsningene: 1. Endre oppdateringsnivået for strukturen (S031) til daglig. I LIS er den totale verdien og den totale aksjen tilgjengelig. Del verdien av lageret. Det er mulig å beregne dette dynamisk når analysen kjøres, og å vise resultatet. 2. Lag din egen struktur i LIS, og fyll den ved å kopiere den flytende gjennomsnittsprisen fra materialmasteren hver gang det er en transaksjon. Du vil få data på de dagene da det var en transaksjon. Spørsmål: Vi har definert alle variablene for materialene. Men når jeg forsøker å bruke Material Matchcode-objektet MAT1, får jeg svaret. Ingen mulige oppføringer funnet. Hvorfor A: Kampanjekode i. d. B, Materiale etter regning av materiale har en valgtilstand for felt STLNR NE. STLNR er BOM nummeret knyttet til et materiale i tabell MAST. Derfor meldingen - ingen mulige oppføringer. dukker opp hvis det ikke er noen regninger av materialer som er knyttet til dine materielle tall. Du får kampkoder så lenge materialet som er referert av deg, har BOM nummer tilknyttet det. Spørsmål: Kampanjekobjektvalget er standardisert til mattekode ID B. Jeg vil gjerne bytte til M Materiale etter Beskrivelse Hva er løsningen A: Trykk på nedtrekkspilen på feltnummerfeltet og passord B vises, trykk F5 dobbeltklikk kampkode id M, trykk deretter F6. Dette vil angi passord M som standard. Spørsmål: Vi har en materialmester. X og måleenheten er stk og to serienummer. A, B For dette materialet lager vi to Pos First PO calls materiale X. 1 stk. Pris 100 (vil bruke serienummer A) Andre PO-anropsmateriale X. 1 stk. Pris 250 (vil bruke serienummer B) Godkjenning er gjort og ved fyller serienummer for knyttneve PO med A og andre PO med B. Vi ønsker å overføre materiale X serienummer A til en annen plante og ønsker verdsettelsen av dette materialet som 100. Hvordan kan vi gjøre det. A: Bruk delt verdivurdering. Aksjer kan bli mottatt i separate lagringssteder. Overføringslagre kan gjøres fra en lagringsplass til en annen lagringsplass. Spørsmål: Vi ønsker å endre beregningen av Flytende gjennomsnittspris. Vi vet at det samme er i MBEW-VERPR og to transaksjoner å vurdere - MRHR, MB01. Er det en transaksjon for å endre MAV eller alle stedene det trengs? A: Eventuelt varekvittering eller utstedelse (i tilfelle split verdsettet materiale) endringer Flyttende Gjennomsnittlig pris avhengig av verdsettelsestype som brukes når du legger ut vareproblemet. Du må gå gjennom alle transaksjonene som involverer dem For eksempel: Material X bruker delt verdivurdering av opprinnelse: Malaysia. MAV 60 USD - total lager 100 enheter India: MAV 50 USD - totalt lager 200 enheter Totalt lager 300 enheter MAV 53.33 Her. Varemessige problemer vil også påvirke global MAV, til tross for ikke å endre MAV fra opprinnelsesland. Spørsmål: Hva er bruken av konfigurerbart materiale. A: Konfigurerbart materiale er nyttig hvis du har et stort antall kombinasjoner av deler som går inn i et produkt. Det betyr forskjellige permutasjoner og kombinasjoner av delene for samme materiale. Hvis du opprettholder en unik materialkode for hver kombinasjon. du trenger et stort antall materielle numre. KMAT kan brukes i et slikt tilfelle der du opprettholder bare en generisk produktkode. En super BOM opprettholdes for et slikt materiale som består av alle mulige alternativer. En ruting vedlikeholdes også bestående av alle mulige operasjoner som kan brukes. Vanligvis konfigurerbart materiale brukes i MTO-miljø. Men ofte bestilte konfigurasjoner kan planlegges med en materiell variant som må ha en materiell hovedrekord. Dermed kan materialvarianter ha lager og verdi. Avhengig av karakteristiske verdier valgt ved salgsordre er det opprettet salgsordre BOM. Rutingsoperasjoner velges også avhengig av hvilke BOM-komponenter som er tildelt dem. Spørsmål: Vilkildeliste vises automatisk i Material Master som standard hvis vedlikeholdt på anleggsnivå ved hjelp av OME5 A1: Hvis du har opprettholdt kildeliste krav i OME5 og ikke har opprettholdt kildelisten for materialet. Po kan ikke løses. Du må opprettholde kildelisten for alle materialer i anlegget der indikatoren er angitt hvis du opprettholder kildelisten på anleggsnivå. Ellers kan du gjøre bruk av infooppføring for å gjøre det automatisk. Spørsmål: Vi har ett selskap med en plante og et annet selskap med en salgsorganisasjon. Hvilket er bedre alternativ mellom disse - PO eller Stock Transfer Order. A: Kryssfirma Lager Transportbestillinger kan gjøres. Konfigurer ved bruk av transaksjon OMGN. Avhengig av sending og mottak av anlegg, opprettholder salgsorganisasjon og kundedata i tilpassing. Opprettholde leveringsanlegget som leverandør og fest anlegget til leverandøren i leverandørmesteren. Materialtype må være HALB eller HAWA. Sørg for at selskapet med salgsorganisasjon har en plante for å ta vare på strømpe. Den PO som brukes er NB og ikke Stock Transfer PO. Konfigurer SD for inter-company fakturering for å muliggjøre å ta opp prisprosedyren for fakturering. Gjennomfør leveranse gjennom prosessleveringsfrist og fakturering gjennom prosessfakturering. Spørsmål: Vi kan gjøre felt obligatorisk. Vi ønsker å lage en standardverdi til et bestemt felt i Material Master. Si, vi vil at periodindikatoren i MRP2-visningen er som P. Hva er den beste måten A: Bruk transaksjonsvariant. Transaksjon SHD0 og deretter Transaksjon SE93. Spørsmål: Hvordan kan vi spore rekvisisjoner som har slettingsindikatoren. Kan vi spore datoen der sletningsindikatoren ble satt A: Du kan se endringsdokumenttabellene cdpos og cdhdr. Du kan også referere Transaksjon ME53 under menybanen goto-statistikk-endringer, der de komplette revisjonssporene for endringer, inkludert sletting, lagres. Spørsmål: Er det mulig å generere Innkjøpsrekvisisjon (PR) med henvisning til Planleggingsavtale. A: PR kan opprettes med referanse til en annen PR, og kan ikke opprettes med henvisning til PO eller Scheduling-avtaler. PO-amp Scheduling er opprettet og kontrollert av innkjøpsorganisasjoner. PR kan opprettes av selv sluttbrukerne. For å opprette PR med referanse til en annen PR, følg menybanen: Innkjøp-rekvisisjon-Opprett. Rekvisisjon-Kopier referanse og skriv inn. Imidlertid kan kravet genereres med henvisning til Planleggingsavtale når MRP kjøres. For at dette skal skje, må kildelisten opprettholdes for den kombinasjonen av elementleverandør og MRP skal være riktig innstilt. Spørsmål: Hvor kan jeg finne den siste innkjøpsordreprisen og det siste innkjøpsordrenummeret for et materiale A: Logistikk-materialehåndtering-Innkjøp-Master data-Info rekordlistevisning-Bestillingsprishistorikk Q: Automatisk generering av PO er ved å bruke Automatisk kjøpsrekvisisjonsalternativ ved innkjøp - Rekvisisjon-Følg på funksjoner - Opprett PO. Men PO kan ikke opprettes automatisk etter at MRP kjøres. Er det en bestemmelse i SAP å frigjøre innkjøpsordrer automatisk etter at MRP kjører. A: Kryss av de automatiske PO - og Kildeliste-feltene i kjøpsvisning av materialmasteren for leverandørene som du ønsker å utlevere PO automatisk. Opprett en kjøpsinfo post. Opprett kilde liste. I den siste kolonnen i detaljskjermbildet i kildelisten merker du feltet som er relevant for MRP, inn de riktige parameterne for kjøring av MRP. Men PO kan ikke opprettes automatisk etter at MRP kjøres. Den automatiske PO-opprettingsflaggen gjør at du kan kjøre en batchjobb som konverterer alle valgte innkjøpsrekvisisjoner til å konverteres innkjøpsordrer i bakgrunnen. Du kan vurdere planleggingsavtaler hvis du vil at MRP skal sparke inn Kjøpsordrer. Sett flagget i kildelisten for planleggingsavtalen til 2 slik at MRP kan sparke leveringsplaner for fremtidige krav. Hvis du vil fikse timeplanen innen en viss periode, har du to alternativer. 1. Bruk av fast sone - firmaer alle bestillinger innen denne perioden. Se ytterligere dataskjerm av planleggingsavtalen på leverandørmaterialnivå. 2. Planleggingstid - alle nye ordrer utenfor planleggingstidsgiret - se MRP 1 visning av materialmesteren Q: Jeg vil gjerne konvertere MRP generert 100 PR til 100 PO'er automatisk. Ikke en etter en manuelt. Er det mulig A: Bruk transaksjon ME59 Q: Hvordan kan jeg skrive ut en ikke fakturert kvitteringsrapport som viser innkjøpsordre for hvilke varene er mottatt. men ikke fakturert. Vi krever denne rapporten med undertotaler og knyttet til Un-fakturert kvittering GL-konto A: Rapport RM07MSAL-analyser GRIR-saldo i henhold til varer mottatt, men ikke fakturert og fakturaer mottatt hvor gode ikke har blitt levert fullt ut. Spørsmål: Hvordan kan jeg beregne nettoprisen til et innvarsel for en bestemt dato A: Kjøpesumssimulering i LIS-innkjøp på leverandørinfo-posten og angi ønsket dato. (Transaksjonskode er. MEIL) Spørsmål: Kan vi frigjøre en innkjøpsordre med pris tilsvarer null. (som i SD-gratis salgsordre) A: Opprett PO med IR-feltet un-ticked i skjermbildet Detaljer og endre linjeelementprisen til 0. Spørsmål: Nettprisen beregnes ved å oppsummere bruttoprisetilstanden og trekke til med å legge til alle rabattertype typebetingelser. Enhver tilstandstype som ikke er merket som statistisk, vil bli vurdert for nettoprisberegning. Vi har et tilleggsgebyr som ikke er merket som statistisk og bør inkluderes i nettoprisen, men utelukket i skatteverdien. Kan jeg få en prosedyre der skattene beregnes på nettoprisen beregnet til tilstanden type NAVS, og da har du denne tilleggsavgiftstypen A: Opprett prisplan med all tilstand ikke merket i Statistisk kolonne hvis du trenger all tilstandsregistrering som skal beregnes. For eksempel. Med dette skjemaet: - Netto beløp beregnes fra PB00, RA01, ZMUP, ZDIS. - Skatt beregnes fra PB00, RA01, ZMUP. Totalt beløp beregnes ut fra nettobeløp og skatt. Så, ZDIS vil inkluderes i netto beløp og ekskludert for skatt. Spørsmål: Kan vi endre leverandørens navn i en PO-post utgitt på en annen leverandør A: NEI. Du kan opprette en annen PO på leverandøren som kreves ved å referere til en PO. Spørsmål: Vi ønsker å returnere ubrukt materiale anskaffet fra en leverandør og oppdatere lager - eller kostnadskonto. Slik gjør du dette effektivt A: 1. Bruk bevegelsestype - 122 for å reversere kvitteringen og gjenopprette innkjøpsordren. Dette kan gjøres hvis du kan identifisere den PO mot hvilken materialet ble mottatt. Og også kreditt skal være samme som PO-pris 2. Spesiell bevegelsestype må settes opp dersom PO ikke er kjent. Prisen må kanskje forhandles med leverandør. Spørsmål: Hvordan definerer jeg en ny valuta. Hvordan kan jeg angi antall desimaler mer enn to A: Definer en ny valuta i Tilpasning med transaksjon OY03 Hvis du endrer gjeldende valuta, blir alle dine regnskapsdokumenter revurdert med R3, og dette kan forårsake uønskede effekter på din økonomi. Bruk transaksjon OY04 til å tildele antall siffer til ny valuta OBBS å definere konverteringsfaktorer for valutakonvertering OB08 for å angi valutakurser XK02 for å tilordne ny valuta til leverandørmester ME11 for å opprette en innkjøpsinformasjon-post Lag nye MM-dokumenter med den nye utvidede prisen. Men du legger merke til at regnskapsdokumenter fortsatt vil reflektere 2-sifretprisen og avrundet til nærmeste 1100. Spørsmål: Vår leverandør leverer sitt produkt for en auksjon. Vi selger det på auksjon og betaler leverandøren. Hva er den beste måten å håndtere dette på: Du kan prøve sendingsprosessen. I denne prosessen holder leverandøren varene til de blir solgt. Prisen til leverandøren kan tilbakestilles når varene er solgt i avregningsforsendelser. Spørsmål: Hvordan kan jeg åpne en tidligere MM-periode. A: Transaksjon - MMPV Menybane - Logistikk-Materials Management-MaterialMaster-Other-Lukk Periode Q: Vi kan gjøre en bestemt indikator obligatorisk. Kan jeg få en standardverdier for indikatoren mens jeg lager Materialmaster som kan endres senere i MM02 A: Prøv å bruke transaksjonsvariant, transaksjonskode SHDO. Og så SE93. I SE93 velger du alternativet for varianttransaksjon Q: Hvordan kan jeg generere en rapport om kansellert PO. A1: Bruk et søk med tabell EKKO hvis felt LOEKZ er slettingsindikatoren. A2. Gå til den første skjermen for innkjøp. Deretter går du til KJØP - LISTE DISPLAYER - VED PONNUMMER - REDIGER - DYNAMISK VALG. Dette lar deg velge bestemte felt fra EKKO-tabellen og EKPO-tabellen. Slettingsindikator kan også ses her. Bruk dynamiske valg for å bestemme utvalgskriteriene og kjøre rapporten. A3: Du kan også gjøre dette via IMG Gå til Transaksjon OMEM eller Menybane - MM - Innkjøp - Rapportering - Opprettholde innkjøpslister Klikk på Omfang av liste Opprett Ny oppføring. Sjekk på Endre dokumenter-feltet. Navngi det nye omfanget med relevant navn. Dette vil nå vises i feltet Omfang av liste i alle innkjøpsliste-skjermbildene. Utgangen vil vise detaljene for endringene som dato og klokkeslett for endring, gammel verdi, ny verdi etc. Q: Hvordan kan vi oppdage en endring i en innkjøpsordre. A: For endringer i topptekstnivå: Gå til Header - Statistikk - Endringer For endringer på elementnivå: Gå til elementstatistikk - Endringer Q: Vi vil pop opp en skjerm for å vise totalverdien til PO før du lagrer PO slik at brukeren kan bestemme om du skal lagre PO-adressen eller kaste den bort. Hva er den beste måten. Svar: Prøv å bruke EXITSAPLEINS001. Den er oppgitt under lagringsoperasjonen av en PO. Du kan se gjennom PO, presentere en popup-dialog med en av POPUP-funksjonene, slik at brukeren kan bestemme enten for å lagre eller avbryte PO. Q: PO-elementet tekst blir vedtatt fra materialmasteren. Teksten har fått godkjent status og lagres ikke i tekst ID-tabellene STXH og STXL. Derfor kan utskriftsprogram ikke skrive ut disse teksten. Hvordan kan vi løse dette? A: Innkjøpsordre kan bli vedtatt fra Info-post eller materialmester. Alle teksten blir endelig lagret i tabell STXH med forskjellige tekstprogrammer. Incase of PO header tekst er det EKKO og PO Item tekst er det EKPO. Selv om teksten er adoptert fra noen av disse, er det en mulighet for at det kan endres på PO-nivå. Her blir det lagret med objekt EKKO eller EKPO. Det er ikke nødvendig å lagre dette på PO-nivå hvis det ikke er gjort endringer i teksten på PO-nivå. Prøv disse: Sjekk etter tekster i EKKO eller EKPO (avhengig av topptekst eller elementnivå) Hvis ingen tekst blir returnert, sjekk inn objekt EINA for info-post eller MATERIAL for materialmesterlange tekst. (Tabellen er samme dvs. STXH) Q: Mens du lager En innkjøpsordre kan vi se at det er Info rec. oppdater i detaljene på boksen. Hvordan kan vi endre standardinnstillingen for denne boksen A. I MM Innkjøpskonfigurasjon (bruk Transaksjonskode: OMFI), kan du tildele standardverdien av infooppdatering for kjøpere og deretter tildele den gjennom parameter ID EVO (sjekk konfigurasjonsdokumentasjonen) Q: Jeg vil ha flere adresser til en leverandør - for For eksempel: post, frakt, betalingsoverføring, flere faktureringsadresser, etc. Anta at vi har 25 adresser for ett selskap, hva er den beste måten uten å lage 25 separate firmaer og deres adresser A: Du kan løse dette problemet ved å bruke Partner-funksjoner. Ved hjelp av Transaction WOLP kan partnerroller og partnerskjemaer på leverandørnivå og innkjøp av dokumentnivå defineres. Opprett så mange leverandørnumre som nødvendig (si 25-i dette tilfellet) og tilordne til de respektive partnerrollene. Spørsmål: Kildelisten er opprettet for et materiale, dvs. Kildeliste som kreves er merket. Når en PO er opprettet, kan en annen leverandør fortsatt bli valgt, og selv om fikseringsindikatoren i kildelisten er merket, viser systemet kun advarselsmeldinger. Hvordan kan vi fastsette en innkjøpsordre til bare en fikseringsleverandør for et materiale. A1: Prøv å endre advarselsmeldingen til en feilmelding. Merk meldingsnummeret. Bruk deretter menyen OLME - Miljø - systemmeldingen. A2: Merk indikatoren Kildeliste i materialmasteren (innkjøpsvisning) Ved å teste dette, vil anskaffelsen bare være mulig fra kilder som er angitt i kildelisten. Du kan også tenke på å gjøre feltet obligatorisk i materialet master. Spørsmål: Vi ønsker Leverandørkoden som abc1234 hvor de første 3 tegnene er alpha og de siste fire sifrene er siffer serienumre. Hva er løsningen A: Bruk en brukerutgang. Med denne brukerens utgang kan du sjekke, men kan ikke tvinge brukeren til å skrive inn verdien riktig. Spørsmål: Vi ønsker å sette opp en Foretrukket leverandørliste slik at brukerne kan bestemme Leverandøren som skal ringes for materialet som kreves under oppkjøpet. Hva er den beste måten A. Bruk Transaksjon ME01 for å opprettholde kildelisten. Ved den foretrukne leverandøren klikker du på kryssruten. Ved denne foretrukne leverandøren blir automatisk tildelt når Følg på funksjon kalles for PR (Opprett PO). Spørsmål: Hva er SAP standard måten å slette alle leverandørene sentralt fra systemet A: 1. Merk leverandører for å slette: XK062. 2. Kjør SAPF047 som lager en oppføring i en intern SAP-tabell som brukes senere 3. Kjør SAPF058. Sjekk General Master record og MM Data bokser på, Test Run off. Skriv inn kjøpsorganisasjoner. 4. Kjør SAPF058. Kontroller General Master record og FI Data bokser på, Test Run off. Skriv inn kjøpsorganisasjoner. ABAP-programmerer kan lage et ABAP-program for å gjøre det. Spørsmål: Hvordan kan vi opprette en lagerdokument med alle materialene dine til å telle i stedet for å generere ett dokument for hvert materiale A1: Du kan utføre transaksjon MI01 - ved å referere til anleggets amp-lagerplass. Du kan da angi så mange lagermateriale som du vil. A2: Angi maksimalt antall elementer for å si 50 ved hjelp av Transaction MICN. Det samme kan forhåndsinnstilles ved bruk av transaksjon OMCN. Spørsmål: Hvordan er GRIR-konto relatert til Inventory. A: Hvis du er involvert i beholdning, trenger du GRIR-kontoen (Inventory Account) når IR-en er lagt ut. Hvis du ikke er involvert i lagerbeholdning, trenger ikke systemet GRIR-kontoen når IR er lagt ut, systemet trenger en GL i stedet for GRIR-kontoen. Q: Vi prøvde RMCB0300 å finne ut logisk verdi for varelager etter dato. Men etter re-verdsettelse støttes aksjeverdien av måned i stedet for dato. Hvordan kan vi finne den logiske verdien for varelager etter dato. A: Bruk Transaksjon MC49 Menybane: 1. Informasjonssystemer - Logistikk - Lagerstyring-Materiale - Dokumentevalueringer - Lagerverdi - Gjennomsnittlig beholdning eller 2. Logistikk - Logistikkstyring - Inventory Controlling Environment - Dokumentevalueringer - Aksjeverdi - Gjennomsnittlig aksjeverdi. Spørsmål: Hvordan kan vi overføre lager fra en leverandør til en annen leverandør. A: DO 542 og deretter 541 til den nye leverandøren. Spørsmål: Hvordan kan jeg kansellere en postet faktura. Feilmeldingen BSEG-GSBER er ikke et inntastingsfelt vises. Selv OSS note -94932 hjalp ikke. Sv: Feilen skyldes undertrykkelse av feltet Forretningsområde i feltstatusgruppen. På grunn av dette, mens du reverserer dokumentet, finner systemet dette feltet undertrykkes og fortsetter derfor ikke lenger. Finn feltstatusgruppen for recco-kontoen som er angitt i leverandørmasteren og den aktuelle feltstatusvarianten. I IMG, gå til FI Globale innstillinger-Dokumenter - Linjeposter-Kontroll-Vedlikehold feltstatusvariant. Her for den aktuelle feltstatusvarianten og feltstatusgruppen du finner finner du feltområdet for forretningsområdet er blitt undertrykt. Spørsmål: En lagringsplass fra forskjellige anlegg kan tilordnes lageret til enhver plante. Men forskjellig lagringsplass innenfor samme anlegg kan ikke tildeles samme varehusnummer. Hvorfor. A: Ulike lagringssteder fra forskjellige planter kan tildeles samme varehus. Men forskjellige lagringssteder innenfor samme anlegg kan ikke tildeles samme varehusnummer. Disse lagringsstedene kan defineres som lagringstyper eller lagringsseksjoner. Spørsmål: Vi bruker bare faste skuffer og ønsker ikke å bruke automatisk lagringsplass eller noen strategi for fjerning av varer til lagringen. På hvilken måte hjelper Ware Housing meg. A: Du kan gå til Ware House-modulen hvis du har materialer i mer enn en bin, du klarer flere forskjellige typer lagringsplass (høyt rack, blokk.) - du trenger en svært fleksibel kontroll for utskrifter Forbruksbasert planlegging Q: Vi har en mye størrelse prosedyre her som skaper flere ordreforslag. Hvordan stiller du grenseverdien for maksimalt antall MRP-bestillingsforslag per dato i IMG A: Underpasning, lek med materialforvaltningskonsumasjon basert planlegging, hold alle planter Q: Hva er forskjellen mellom planlagt forbruk og Ikke planlagt forbruk. Kan beregning av sikkerhetsberegning gjøres på en av disse A: Mens tilpassing av bevegelsestyper (OMJJ) er definert som hvilket sett av forbruk verdier blir oppført under materialbevegelsen. For noen kan det alltid være totalt forbruk og for noen er det alltid den ikke-planlagte og for noen er det avhengig av om problemene ble gjort med henvisning til en reservasjon, dvs. et planlagt forbruk. Måten disse forbruksverdiene tas i betraktning i MRP, er definert i tilpassing av MRP-typer. For omordnet punktplanlegging (VM) brukes totalt forbruk til å beregne sikkerhetslager og omordningspunkt. For prognosebasert planlegging (VV) brukes det totale forbruket til å bygge prognosen som vil bli brukt til å kompilere bestillingsforslagene. For Deterministisk MRP (PD) brukes det uplanlagte forbruket til å beregne prognosen som igjen legges til den faktiske etterspørselen. Spørsmål: Vi prøver å bruke reservasjoner for å blokkere vår eksisterende ubegrensede plantebeholdning mot et salgsordreelement. Men reservasjonen er inkludert i Planleggingsfilen når MRP kjøres. Vi vil deaktivere reservasjonen i MRP. Hvordan kan jeg gjøre dette A: Bruk transaksjon OPPI. Menybane. Tilpasning-Produksjon-MRP-Planlegging-MRP-beregninger-Lager-Definer Tilgjengelighet Kontroller blokk Lager Q: Vi ønsker ikke å konvertere P lanserte ordrer til rekvisisjoner i vår MRP-løp, og hold noen materialer i trinnet med planlagte bestillinger. Kan vi gjøre dette A: Kontroller indikatoren i transaksjon OPPR. Tilordne indikatoren spesifiserende planlagte bestillinger bare. Spørsmål: Vi kunne lage to innkjøpsordre for full mengdekvantitet ut av en innkjøpsrekvisisjon. to varer kvitteringer og faktura kvitteringer på deres respektive POs. Hvordan kan vi unngå denne typen dobbelte transaksjoner. A: For PO: Definer kjøpere funksjonelle autorisasjoner i tilpassing for innkjøp, der kan du fjerne merkenavn fra PO wo. Kjøper funksjonell autorisasjon. si abc kan opprettes ved hjelp av transaksjonskode OMET. Tilordne denne abc til en bestemt bruker ved å bruke parameter ID EFB (trans su52). For GR og IR: Lag advarselsmeldingen som en feil ved tilpasning av meldinger under henholdsvis Inventory Management eller Faktura verifisering. For IR: Merk indikatoren i leverandørmesteren for å sjekke dobbeltfakturaer. Spørsmål: Er det en transaksjon eller rapport tilgjengelig for å se den skrappede mengden av et bestemt materiale der varemessig problemet er utført ved bruk av bevegelsestype 551 A: Hvis du vil administrere inventaret av Skrap, opprett en annen material ID for skrap og motta som by - produkt. Når du utsteder varer mot bevegelsestype 551, fjernes materialet fra lager ved å skrive det av bøkene. Spørsmål: Vi ønsker å kjøre flerplanteringsplanlegging for 3 planter A, B og C. hvor kravene til plante A og B overføres til plante C. Anlegg C forventes å konsolidere kravet og konvertere disse kravene til rekvisisjoner og deretter inn i ordrer. Når vi planlegger på Plant C, kan vi ikke se kravene til plante A og plante B. Vi bruker den spesielle innkjøpsnøkkelen 40 for alle materialene som planlegges. Kan vi gjøre flere anleggsplanlegging på anleggsnivå, samt Materiale nivå A: Den spesielle innkjøpsnøkkel er definert for Planleggingsanlegget og inneholder ikke tilførselsanlegg. Denne nøkkelen kan kopieres for å opprette ny nøkkel. Deretter skriver du inn forsyningsanlegget i den. Bruk denne tasten i materialmesteren. Nå vil alle krav til plante A og B bli kalt i planleggingsanlegg C. Q: Vi gjør varekvittering med PO. Hvordan kan vi finne ut om det finnes noen USER EXIT som utløses før dokumentet er lagret. A: Brukerutgangen i ditt tilfelle kan være MBCF001 og bruk transaksjon SMOD å lete etter brukerutganger Q: I MM-prisplan. Det er en liste over valg fra A til M og 1 til 8. Hvordan kan vi benytte deltilstandsfeltet for tilstanden. A: Subtotal-feltet på prisplanen er nyttig i antall tilfeller. For Ex: 1 er overført til KOMP-KZWI1. 7 brukes til å bestemme på grunnlag for å beregne Rebate etterfølgende oppgjør. S brukes til sluttkvittering, kontantrabatt, rabatter og eventuelle andre forhold, inkludert statistisk For rapportering i LIS Brukt i layoutet for utskrift. Spørsmål: Det er noen klager om at selv om dataene er korrekte i brukerinfo (USR03). Innkjøpsordren skrives ut med feil informasjon. For eksempel: telefonnummer. Hvor kan jeg finne riktig Kjøpsgruppeinformasjon A: Kjøpsgruppeinformasjon finnes i tabell T024. Spørsmål: Hva brukes tabellene vanligvis til MM-spørringer. A: Noen tabeller er oppført nedenfor. Men en rekke andre kan sees ved hjelp av teknisk hjelp etter å ha aktivert spørringen Q: Hva er de typiske transaksjonskodene for IM amp PO. A: Transaksjonskoder kan kontrolleres ved hjelp av menybanen System-Service-Status. IM-transaksjonskoder starter med MBxx. PO-transaksjonskoder starter med Mexx. Spørsmål: Under et godt problem for et vareprodukt (HIBE) tilordner vi ved den automatiske kontooppdraget en GL-konto i forhold til produktets verdsettelsesklasse. Men vi vil gjerne endre denne GL-kontoen automatisk, avhengig av kostnadsstedet som ble bedt om produktet til forbruk. Hvordan kan vi gjøre det? A: Prøv OKB9 der du kan finne kostnadsberegningsoppdragstabellen. Men denne GL-kontoen blir standard for alle produktene som brukes av kostnadsstedet. Vær oppmerksom på at GBBVBR prosessnøkkel styrer kredittpostering for kostnadssentralproblemer i automatisk kontooppgave (AAA). Hvis du vil endre kontooppgave for unntaksmateriell. Prøv følgende alternativer: 1. For alle unntaksmateriell definere en ny verdsettelsesklasse og sett opp alle beholdningsregnskap for denne unntaksverdimerklassen. Her henter AAA automatisk GL ac. 2.I oppføringsskjermen tillater brukeren å skrive inn GL ac manuelt. Konfigurer IMG i lager slik at brukerkontoen overstyrer AAA-bestemt konto 3. Definer en ny bevegelsestype ved å kopiere 201 for å si 901. Deretter definerer IMG en transaksjonsnøkkel for 901 under kontogruppering for bevegelse. typer. Definer GL-kontoer for denne nye transaksjonsnøkkelen. For unntaksproblemer må brukerne bruke denne nye bevegelsestypen. Spørsmål: Vi har oppgitt i MRP for rekvisisjoner skal opprettes. Dokumenttypen for rekvisisjonene som er opprettet, er alltid typen NB. Hvordan kan vi endre dokumenttypen som er opprettet A: Referer transaksjon OMH5. Definer ønsket dokumenttype som du vil ha i ME51. Spørsmål: Vi har opprettet en arbeidsflyt for godkjenningsprosessen for innkjøpsrekvisisjon. Når hendelsen (BUS2009, RELEASESTEPCREATED) utløses for å slå av WF. Følgende feilmelding vises Arbeidselement XXXXXX: Kobling til objekt BUS2009-hendelse REJECTED kan ikke skrives. Diagnose: Tilkoblingsforbindelsen mellom den nødvendige hendelsen og det angitte arbeidsprosjektet kan ikke angis i typekoblingstabellen i hendelseslederen. Årsaken er enten en databasefeil eller en feil ved generering av interne koblingsnumre. Hva gjør du: Kontroller tallområdet objekt SWEEVTID Hvordan kan dette løses 1. Må oppdateres nummerområdet for hendelsesobjekt SWEEVTID med transaksjon SNRO. Eks: SWEEVTID: 01 000000000001 999999999999. 2. SWE2, dobbeltklikk på BUS2009 oppføringer, sjekk GLOBAL-feltet, ENABLE-feltet vil bli oppdatert 3. Feil når du utfører Workflow. Transaksjonskode SWLE er ikke definert. Bruk OSS note 43986 for å fikse. Spørsmål: Hvordan kan vi lage en TaxCode som standard på kjøpsordre-detaljdisplayskjermen. A1: Bruk betingelsestype NAVS med tilgangssekvens 0003 for å angi skattekoden i kjøpsordreelementet ved bruk av forhold. A2. Gå til IMG. Materialhåndtering - Innkjøp - Innkjøpsordrebehandling - definer skjermoppsett på dokumentnivå. Søk etter transaksjonen ME21.Dobbeltklikk på ME21. Søk deretter etter TaxCode. Det anbefales at du også konfigurerer info-posten. Skattekoden skal være en nødvendig oppføring, og hva du spesifiserer her, vil være standardverdien i innkjøpsordren. Materialhåndtering - Innkjøp - Innkjøpsinfo - Definer skjermoppsett. Når du kommer hit, søker du etter transaksjonen ME12, dobbeltklikk her, søk etter Inngangs momsindikator. Spørsmål: Vi har definert EA (hver) som 0 desimal i konfigurasjonen. Men transaksjon ME2L viser dette feltet med tre desimaler. Hvordan kan jeg bytte til faktisk antall desimaler. A: Mengden (MENGE) i rapporten må ha blitt satt til tre desimaler. Tabell EKPO må kanskje korrigeres tilsvarende. Spørsmål: Vi har opprettet en ny bevegelsestype og tilordnet en tidsplanlinje. Når vareproblemet er lagt ut, er meldingsbevegelsestype zzz ikke tillatt for kundevarebevegelser Hvorfor A: Bruk transaksjonskode OMJJ og kontroller Tillatte transaksjoner for å tilpasse bevegelsetyper. Spørsmål: Er det mulig å generere pakkeliste for varer utstedt i MM A: SD amp Ware Husledelse har funksjonaliteten til å plukke Pakkelister. Spørsmål: Følgende er satt opp for arbeidsflyt: Arbeidsflytorganisasjon Struktur med 2 stillinger er opprettet og tildelt en person til begge posisjoner Tilordne oppgaver til agent TS 00007986 Rekvisisjonsslipp - TIL JOBBER TS 00008014 Innkjøpsrekvisisjonsløsning nektet - GENERELL TS 00008018 Rekvisisjon utgitt - GENERELT TS 00008348 Requisition release reset - GENERAL WS 00000038 Workflow for purchase requisition release - TO JOBS 3.Activate event linkage WS 00000038 Workflow for purchase requisition release WE BUS2009 RELEASESTEPCREATE Purchase requisition Release step create is activated 4.Activated release codes for workflow 1 Role resolution with group, code, and plant (T16FW) 5.Assigned release codes to agent (JOBS created in 1) The following error appears Work item 60772: Linkage to object BUS2009 event REJECTED cannot be written. A: Use transaction SWE2. Make sure object BUS2009 event REJECTED is enabled. Alt innholdet på nettstedet er Copyright copy erpgreat og innholdsforfattere. Alle rettigheter reservert. Alle produktnavn er varemerker for sine respektive selskaper. Nettstedet erpgreat er på ingen måte tilknyttet SAP AG. Alt arbeid er gjort for å sikre innholdsintegritet. Informasjon som brukes på dette nettstedet er på egen risiko. The content on this site may not be reproduced or redistributed without the express written permission of erpgreat or the content authors. Tagged with moving average price Duh, udah kelar 4hari training tapi baru post materi hari pertama :(, mana besok ada kuisnya lagi. Sempetin dah ngerangkum materi training hari ke-2, lagian tadi udah minta soft copy nya jadi bisa kerjain di rumah, abis bawa2 bukunya berat banget bookk8230 Ringkasan Materi Hari ke-2 Creating RFQs If you request quotations from several vendors, you must create an RFQ document in the system for each vendor. You can enter and compare the quotation prices in a quotation price comparison list ( ME49 ). The quotation price comparison list displays the best quotation for each material. The system also determines the best overall quotation. You can save useful quotation data for a material in a purchasing info record . The info record can be created automatically by setting the Info update indicator during quotation maintenan ce in the item detail. Purchasing Info Records (ME11) The purchasing info record helps to define vendor-specific information for a material Dengan memaintain Purchasing Info Record kita bisa melakukan vendor comparison untuk mencari vendor terbaik berdasarkan kriteria2 tertentu. Tcode-tcode yang terkait: ME61 8211 Maintain Vendor Evaluation ME64 8211 Evaluation Comparison ME49 8211 Price Comparison You can define the following information in info records: Current and future prices and conditions (for example, freight and discounts) Delivery data (for example, planned delivery time and overdelivery and underdelivery tolerances) Vendor data (for example, contact person) and vendor-specific data about the material (such as the endor subrange to which the material belongs, description of material at vendor) Number of the last purchase order Texts. In the standard system, the following type of texts are set in the purchasing info record: Internal info memo record: This is an internal comment that is copied to the purchase order item. This text is not printed. PO text in the purchasing info record: This is used to describe the PO item. It is copied to the purchase order item and printed. You can configure other types of text. Pengaruh dari ada atau tidaknya info record dapat dilihat pada bagan di bawah ini : Material Valuation General The material valuation determines and maintains the stock value of a material. The following formula is used to calculate the stock value: Stock value stock quantity material price Material valuation demonstrates a connection between Materials Management (MM) and Financial Accounting (FI) because material valuation accesses GL accounts in Financial Accounting and updates them. Material valuation is essentially controlled by two factors: System setting (Customizing) Material master record Material Valuation Level terbagi menjadi 2 : 1. Company Level 2. Plant Level (recommended by SAP) Untuk maintain GL account apa yang akan terbentuk pada saat terjadi movement terhadap suatu material, dilakukan melalui MM01- Material Master Record - gt view: Accounting Data Untuk maintain Valuation Class di lakukan melalui tcode SPRO Untuk menghitung material valuation tergantung pada Price Controlnya. Price Control terbagi 2 : 1. Standard Price 8211gt Total value standard price (per base unit of measure) total stock 2. Moving Average Price 8211gt total stock value total stock quantity Contoh simulasi perhitungan antara standard cost dan moving average cost dapat di lihat pada bagan di bawah ini : Valuation for standard price Valuation for moving average price Stock Overview and Stock Types You can post a goods receipt for the warehouse into three stock types: Unrestricted-use stock (no usage restrictions) Quality inspection stock (available from an MRP perspective, but no withdrawals are possible for consumption) Blocked stock (not usually available from an MRP perspective and no withdrawals are possible for consumption) Transfer Posting You can post withdrawals for consumption only from unrestricted-use stock. From quality inspection stock and blocked stock, you can withdraw only one sample, scrap a quantity, or post an inventory difference. If you want to withdraw goods from blocked stock or quality inspection stock for consumption, you first have to carry out a transfer posting to unrestricted-use stock. You use the movement type to control the stock types involved in the transfer. Efek dari Goods Receipt dapat di gambarkan sbb: Consumable Material In SAP R3 the term consumable material is understood to cover a material that is subject to a procurement transaction and whose value is recorded in the cost element or asset accounts. Consumable material is thus procured directly for an account assignment object. Examples of consumable materials are office supplies and computer systems or machines. When a material is procured directly for consumption, no material master record is necessary. In connection with consumable materials, you can distinguish between the following cases: Consumable material without material master record Consumable material with material master record that is not subject to inventory management (on either a quantity or value basis) Consumable material with material master record that is subject to inventory management on a quantity, but not a value, basis Ada 2 material type untuk consumption : 1. Non valuated material (UNBW) This type of material is managed on a quantity basis, but not on a value basis. 2. Non stock material (NLAG) Inventory management is not possible for these materials either on a quantity or value basis. Account Assignment You MUST enter an account assignment (on PO or PR) for an item under the following circumstances: If a material that is not subject to inventory management is ordered. It follows that such material is posted directly to consumption (pure consumable material). If an article for which no material master record exists is ordered If an external service is ordered Berikut adalah perbedaan antara stock account dengan consumption account dalam hubungannya dengan GL account (account assignment-nya) Stock vs Consumption Account related to Account Assignment Perbandingan antara stock account dan comsumption account dapat di lihat seperti gambar di bawah ini : Pada saat Good Receipt perbandingan antara stock material dengan consumable material adalah sbb: The goods receipt and GR non-valuated indicators are in the following locations: in the purchase order in the item detail on the Delivery tab Automated Procurement Material Requirements Planning (MRP) MRP in the Procurement Process The procurement cycle can be simplified at different points by automating the individual steps. This process starts with the determination of requirements. You can create purchase requisitions with MRP so that you do not have to manually enter them in the system. The following MRP procedures are available in consumption-based planning: Reorder point planning Forecast-based planning Time-phased planning Untuk mengenerate MRP bisa di lakukan melalui : 1. MD01 8211 for MRP total planning 2. MD02 8211 untuk material yang ada BOMnya 3. MD03 8211 untuk material yang tidakada BOMnya (single object planning) Untuk melihat hasilnya MD04-StockRequirement List Untuk monitoring MRP 8211gt MD06 dan MD07 Untuk menjalankan automatic PO minimal harus maintain : 1. MRP data di Material Master 2. Maintain Source List (ME01) 3. Automatic PO di centang ( di vendor or di material master 8211gt hirarkinya akan lihat ke material dulu) Automatic Source Determination in the Procurement Process Sources of Supply and Source Determination A source of supply can be both a vendor (external supplier) and one of your enterprises own plants. Automatic Generation of Purchase Orders (ME59) You can convert a purchase requisition item that is assigned to a source of supply into a purchase order with automatic generation of purchase orders. A purchase requisition item with assigned source of supply contains all information (such as vendor and price) that the system requires to convert the purchase order. For the automatic conversion of purchase requisitions into purchase orders, the following prerequisites must have been fulfilled: In the material master record, the Automatic PO indicator must be set (Purchasing data). In the vendor master record, the Automatic PO indicator must be set. The purchase requisition item must have a valid source of supply assigned to it. Dele denne:

No comments:

Post a Comment